Slemdal kirke med nytt tårn og våpenhus, 1903
Merk også plassering av port. Hovedporten lå mot syd.
Søyler, vinduer, kors og listverk har mørkere farge. Selve bygningen er lys grå.
Tidlig på 1920-tallet ble kirke, vinduer og listverk hvitmalt.
En av tre sjeldne båttegninger. Disse er malt utenpå kalklaget.
Merk råseil, akterror og dragehode.En lettbåt henger etter i tau. Et enkelt kastell som forsvarsskanse er montert.
Båten hører til den nordiske tradisjonslinje av typen langskip. Disse båtene kunne også roes. De var i bruk helt fram til 1200tallet.
Da ble den utkonkurrert som havgående fartøy av hansakoggen.
Tegningen kan være fra 1200-tallet.
Søylefoten på opprinnelig søndre inngang har innhugget relieff av okse.
Dette skal symbolisere styrke vog apostelen Lukas.
Ornamentet fra 1100-tallet kan sees under utsparing på sydvegg.
Selve relieffet er nå vanskelig å se.
Dette krusifikset kan være fra 1200-tallet.
Her framstår den korsfestede som en lidende og likevel seirende konge.
Denne kan ha blitt brukt til prosesjoner i katolsk tid.
Fotoet er tatt før krusifikset ble tilbakeført på nytt kors i nyere tid.
Merk: Det finnes et enda eldre krusifiks fra Siljan kirke. Dette er i romansk stil og er nå utstilt på Telemark Museum.
Slik framstår det restaurerte krusifikset oppe på skipets østvegg.
Gull/kobolt på drakt og gullkrone hørte til middelalderens fornemste symboler
Østveggen ble på 1940-tallet tilbakeført til det originale fra 1100-tallet. Østvinduet er smalt, og gir lys til koret fra øst. Det kunne ikke forseres av mennesker. Kirka har også blitt brukt til mottak av korn-tiende.
Båttegning fra Siljan kirke. Dette er en tidlig form for kogg, av typen hanseatene reiste med. Merk akterror, en mast og kastell. Antatt fra 1200-tallet.
Som en ser: Kogg og langskip møtes inne i koret på middelalderkirka i skogbygda Slemdal.
Er dette et symbolsk møte mellom epoker for makt? Langskipene ga i sin tid gitt materielle verdier.
I tidlig middelalder ga handel økonomi og overskudd.
Koggens tid med større handelsvolum var begynt. På 12- og 1300tallet trues Norgesveldet.
Etter tapt handels-hegemoni og en serie pest-epidemier mister Norge sin sjølstendige posisjon.
Etter Svartedauden blir Slemdal kirke redusert til anneks og underlagt den mektige Eidangerpresten.
Båttegningene har overlevd hele perioden.
De forteller oss fortsatt en historie.
Åpning mot koret framstår som original.
I middelalder messer presten fra koret - og delvis på latin. Østvinduet gir lys, røkelse gir stemning. Menigheten står i skipet.
Østvinduet har gjenkalt dekor fra 1100tallet + tilleggsdekor fra 1600tallet. Reformasjonen setter sine spor.
I en lang periode er hele østveggen dekket bak panel.
Den ernå tilbakeført i original stand.
Her passerer en tungtransport forbi Slemdal kirke i 1912. En ekvipasje på 12 hester bringer importert utstyr opp til Hogstad kraftstasjon. Merk at kirka på denne tida ikke er hvitmalt.